tisdag 12 mars 2013

Göteborgsvarvet 2011 på 1.33. Hur gick det till?

Kontinuitet i träningen, frisk och hel och på det en bra dag. Där! Så var min uppladdning inför Göteborgsvarvet 2011, från januari fram till loppet den 21 maj.

Jag hade ingen direkt plan eller något träningsprogram med min träning inför loppet. Tänkte att det får gå som det går med den träning jag får ihop. Målet var 1.40 och medalj på brand-sm (jobbar på MSB och då får man vara med i brand-sm-klassen). 1999 gjorde jag 1.23.59 och vart nionde svenska i damklassen.

Jag försökte alltid att få till nåt pass per dag även om jag var ensam hemma med barnen (friskvårdstimme) eller vabbade (cykel). Lofsan hade jag inte upptäckt vid den här tiden.... Och träna på lunchen gjorde jag när arbetet så tillät (som det så vackert heter...).

Så här såg träningen ut (ni kan även se min träningsdos till höger i bloggen):

  • Januari totalt 25 pass: skidor 5, långdistans 4, intervaller 3, styrka 3 cykel 8, distans 2
  • Februari totalt 21 pass: skidor 3, långdistans 3, intervaller 4, styrka 4, cykel 4, distans 3
  • Mars totalt 24 pass: skidor 8, långdistans 2, intervaller 2, styrka 3, cykel 3, distans 7
  • April totalt 25 pass: skidor 2, långdistans 3, intervaller 0, styrka 3, cykel 6, distans 11
  • Maj totalt 13 pass: skidor 0, långdistans 2, intervaller 3, styrka 1, cykel 1, distans 6

Skidpassen var allt från 40 minuter till 2 timmar. Långdistanspassen var alltid 90 minuter. Intervallerna 10*70/20 eller backe. Styrkepassen runt 40 minuter och cykel 30-40 minuter (inne). Likaså distanspassen, 30-40 minuter. Varför jag inte sprang mer intervaller vet jag inte. Latmasken tror jag.

Att jag fick vara frisk och skadefri gjorde nog sitt till. Kan inte minnas att jag hade någon sjukdag under denna period. Efter loppet vilade jag i en hel vecka och vart dunderförkyld (och gravid med trean). Skadad var jag inte heller under den här tiden. Det har jag inte varit på många år. Lite småont här och där har man ju alltid men inget då som hämmade mig från att träna på.

Gjorde som sagt 1.33 och tog guld i brand-sm så målet var uppfylldes, med råge!

Kanske hade jag gjort bättre tid med en mer strukturerad plan. Kanske inte. Men det jag tror på är få kontinuitet i träningen, få var frisk och skadefri. Och att man har en bra dag. Och att man har kul!

I år har jag som mål att göra under 1.35 och ta medalj igen. Får se, får se!

Trött, sliten, ont, hungrig, ont i magen,
flimmer för ögonen, mm mm
Ja, allt sånt som hör till efter en halvmara.
Men MYCKET nöjd!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar