fredag 9 mars 2012

Och så här fint...

... skrev farfar till brosorna när dom föddes!


Axel

När jag sprang ut i morse och tänjde lätt på stegen
Och råbocken kom studsande med långa språng på tegen
Då kom dom lismigt smygande, jag känner dom på rösten
Vad vill dom nu igen, dom brukar komma mest på hösten
Lyssna, säger Yin, som brukar stå för argan list
Det där blir nog en sån som åker utför i en pist
Nej du, säger Yang, han skiljer sig ifrån mängden
Axel blir en badare att klämma lagg på längden
Håll truten, säger jag, det där med muskeltonus
Är sådant som så småningom får komma som en bonus
Från Kålland och Höjderna hörs toner som förvisst
Är hyllning ifrån fäderna till Axel Appelqvist

/Farfar


Karl

Ring ut Förundrans klockor, ring ut all glädjens ord
Att nu har gossen Karl tagit säte på vår jord
Det tycks som Skördeandens lyser guldare än guld
Och gossens farmor blivit huldare än huld
Tänk att madens morgondimma kunde göra sinnet lätt
Och att mina tunga löpsteg tog sig fram på något sätt
Tänkt att en nysådd teg kan bära spår av skogens kung
Och att en gammal gubbe tror sig vara ganska ung
Att både jag och farmor fått en knäpp av själslig spänst
Är utan tvekan Karl Appelqvist förtjänst

/ Farfar


(Jo. Farfar gillar skidor och löpning...)


La Liga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar