söndag 7 augusti 2011

Lyxmüsli

Har blandat ihop "lyxmüsli i dag! Glutenfri. Hittade receptet i mammas Allers. Plöjer alltid igenom tidningarna när jag är hemma! Erkänner att det faktiskt är riktigt kul!



Här är receptet:
1 dl naturella nötter (mandel, hasselnötter eller cashewnötter)
4 dl havregryn (Sempers rena havre)
1 dl riven kokos
1 dl konc äppeljuice
0.5 dl honung
1 msk mald kanel
0.5 dl torkade tranbär
0.5 dl gula russin
0.5 dl pumpakärnor

Jag tog vanliga russin och så pytsade jag i lite solrosfrön också. Och jag gjorde 1.5 ggr satsen. Vart då två burkar, knappt två liter.

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Hacka nötter grovt. Blanda med kokos och havregryn i en bunke.
3. Rör i hop äppeljuice, honung och kanel. Ringla det över havregrynsblandningen och blanda väl.
4. Fördela blandningen på en bakpappersklädd plåt. Tillaga i ugnen i 15-20 min. Ta ut plåten och rör om efter halva tiden. Låt svalna.
5. Rör ner tranbär, russin och pumpakärnor. Förvara i en tätslutande burk med lock.

Avnjut med ekologisk naturell yoghurt!

Dagen har annars handlat om IKEA, styrketräning, lek, montering av tre meter garderober (onej, inte klart!), utfodring och nu har jag precis packat klart för dagisstarten i morgon. Soffan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar