fredag 20 december 2013

Mitt tävlingsår 2013

Oj så bra det gått att springa i år. Om jag skruvar lite på resultaten så är jag hundraprocentig. Seger i allt jag ställt upp i. Typ. Haha.

Och hur kommer det sig? Frisk, hel (största delen av året) och jag har trivts. Hemmamamma liksom. Såååå underbart. Joggingvagnen ligger nog bakom det mesta av resultaten. Blir en grymt stark löpare med att springa runt med vagn plus bäbis på 8-10 kg tre dagar i veckan och distanser mellan 8-15 km per pass. Och lite styrka på det och såklart med mina 25 löparår bakom mig. 

Vilka tävlignar har jag gjort då? Och resultaten?

1. Startmilen i Örebro, 6 april. Fick en jättebra uppladdning. Verkligen. Först en vecka på skidor, helt underbart och ok ändå för löpningen. Men sen en magsjuka som däckade hela familjen. Piggnade till på tisdagen så jag kunde känna på löpformen på onsdagen innan. Hoppsan, 38.44 på milen. Kände mig otroligt stark i hela kroppen. Fantastisk känsla! Tantpers så det rök om det. Vann K 35. Hej och hå!

Korrigerades till 38.44...
Två nöjda. Pers för oss båda. Hepp! (Tantpers på mig. Har ju
gjort 37.08 men det var 1999.)

2. Göteborgsvarvet, 18 maj. Lika bra uppladdning här. Förkyld. Hade inte varit förkyld på 1,5 år så det var ju liksom dags nu tyckte någon. Piggnade på mig och stod på startlinjen i ett potthett Göteborg. +28 hade mätts upp i skuggan på Hisingen. Och sen vart det åska, skyfall och hagel. Hörde någonstans i från att snittlöparen gjorde cirka fem procent sämre tid än vanligt på årets varv. Hade trott på en tid runt 1.25 så det kan ju stämma. Hursom, 1.30.19. Tantpers igen (annars är perset 1.23.59). Vann Brand-SM och var trea i K35. En av sveriges bästa tanter! Nöjd! Hej och hå!


Tävlingsstassen med obligatoriska flätan.
Grymt skön fotmassage efter målgång!

3. Karlstad maratonstafett 22 maj. Smolket i bägaren Närå. Vann inte men vi var stänklätt tävlingens bästa rena damlag och med bara fyra löpare i laget. Många lag hade max antal löpare som man fick ha. Vi körde två och två och vart annat varv. Kul tävling som jag gärna springer igen!
Lägg till bildtext

4. Örebro Multisportsprint 8 juni, med Ida. Löpning, mtb, paddling och orientering. Tjoff, poff, först i mål. Här är allt Idas förtjänst. Hon instruerade och jag lydde "Nu tar vi vätska skrek hon på cykeln!" och jag drack. Typ. Mycket bra kombo. Längre multisporttävlingar är inget för mig. Men sprintvarianten var kul!

Förväntansfulla. Behöver inte vara så nervös när man har
en tävlingskompis som är sverigeelit!
Lägger av på topp...

5. Festivalloppet, 5 juli38.36, oj liksom. Trots att jag sedan midsommar bara hade sprungit två till tre gånger i veckan pga hälsporrekänning och cyklat de andra passen. Tantpers igen! Och så vann jag damklassen.
En fläta har blivit två. Ett vinnande koncept.
Och lika röd i fejset som tävlingslinnet.
Ska du springa ett millopp i Värmland? Festivalloppet är toppen!
 Korrigerades till 38.36. Och milen är kontrollmätt efter alla
konstens regler!

6. Solstaloppet XC, mtb-tävling 6 juli. Fortfarande hög sedan perset på milen dagen innan. Skulle ju ändå träna så jag anmälde mig i 30 km-klassen. Och vann. Vad heter sporten? Haha.

Starten på stora torget! Vad heter sporten?

7. Vasastafetten 24 augusti. Coach Ida sa att vi skulle vinna. Och det gjorde vi. Hepp! Jag sprang sträcka 5, 15 km. Oj vad jobigt. Hade 19-nåt på första fem, sen blev det lite tyngre. Lundbergsbackarna, say no more. Landade ialla fall på 63.30 och på beräknad snittid 4.12 så jag är görnöjd! Hade bra flyt hela vägen och fick ingen dipp eller så. Lite rolig statistik på laget: medelålder: 38.2, antal barn 2,1 och vi så snittade 4.20 per km.

Tre tiondelar av laget. Har nog aldrig varit så nervös inför ett lopp.
Fick inte i mig fruksotgröten ens! 15 km sprang jag och det gick stråland!
Vi vann som vi sa att vi skulle!
Coach Ida och jag.
Sträcktiderna

8. Tjejmilen, 7 september. Årets stora mål. En 14:de plats och 39.02. Shit, det trodde jag inte! Hade en dröm om topp 20 så görnöjd är bara förnamnet!  Jag vann dock ingen klass här, men det var ingen tjej/tant var före mig som var äldre så det är väl nån typ av seger. Och en seger i sig att jag tog mig i mål... . Foten, ajaj. När det var en kilometer kvar fick jag en bristning under hälen. Men jag kunde ta mig i mål utan större problem. Problemen kom sen liksom. Aningens svårt att gå efter målgång och två månader med rehab. Inte ett löpsteg på två månader alltså. Huga!

Tävlingsoutfitten. Två flätor! Slängde skorna efter loppet.
Skitskor! Nu har jag gått över till Asics!
Löparkjolen är det nya svarta 2014. Kom i håg det!
Målspurten. Bristning under foten. Känns nästan inte alls här.
Typ. Men sen. Ojaj!
Afterrun. Ölen satt som en tocksmocka! Foten på en ispåse. 
Efter en 14:de plats på Tjejmilen kändes det ok att gå
med gympadojjor på finrestaurang... (låg sjua efter två...)
Lite bubbel var jag allt värd!

Nu kämpar jag en hårt fajt med några skador. Som jag kommer att vinna såklart. Siktar på ett grymt bra löparår 2014. Håller på att fundera ut mina mål för 2014. Filar lite fortfarande... . Har dock inte samma förutsättningar att träna nu som jag hade under 2012/2013, men om jag gör milen under 41 är jag görnöjd!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar